
Co je Vlak Lemkin
Vlak Lemkin je souprava čtyř speciálně upravených nákladních vagonů, která od dubna 2023 na železničních stanicích v České republice nabízí veřejnosti zdarma výstavní a vzdělávací aktivity k tématu historie a prevence genocidního násilí a významu mezinárodního práva pro budoucnost Evropy a lidstva.
Vlak je pojmenován po Rafaelu (Rafału) Lemkinovi (1900 – 1959), polském právníkovi židovského původu, autorovi právní a vědecké koncepce pojmu genocida a hlavním iniciátorovi Úmluvy o zabránění a trestání zločinu genocidy, kterou Valné shromáždění OSN přijalo 9. prosince 1948.
Železniční stanice Šesté trasy Vlaku Lemkin – podzim 2025
13.10. – 15.10. Příbram (kolej č. 5)
16.10. – 18.10. Beroun (kolej č. 10)
20.10. – 22.10. Kralupy nad Vltavou (kolej č. 8)
23.10. – 25.10. Mnichovo Hradiště (kolej č. 4)
Otevírací doba Vlaku Lemkin pro veřejnost
Pondělí – pátek: 15:00 – 19:00
Soboty, neděle a státní svátky: 11:00 – 19:00
Vstup do multimediální expozice i na další aktivity projektu Vlak Lemkin je zdarma.

Idea projektu
Vlak Lemkin byl vypraven v roce 2023, kdy si svět připomněl 75 let od přijetí Úmluvy o zabránění a trestání zločinu genocidy Organizací spojených národů, vůbec první lidskoprávní úmluvy v dějinách mezinárodního práva.
Projekt Vlak Lemkin vychází ze zkušeností a odkazu projektu Vlak Lustig, který v letech 2012 – 2016 na nádražích 35 měst v České republice, v Polsku a na Slovensku prostřednictvím divadelní hry Arnošta Lustiga „Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou“ a vzdělávacích aktivit připomněl památku obětí holocaustu. Projektu se celkově zúčastnilo více než 35 000 českých, polských a slovenských diváků všech generací.
Výzkumné centrum archeologie zla, o.p.s. po sedmileté přestávce iniciovalo nový nový projekt na železnici, který navazuje na kulturně-vzdělávací projekt Vlaku Lustig svým multižánrovým pojetím, osvědčeném modelu vzdělávacích a výstavních aktivit, technickém řešení projektu (mobilní a variabilní souprava s možností přistavení ve stanicích osobní i nákladní přepravy) a úspěšné formě spolupráce paměťových organizací a drážních společností.
Hlavním partnerem projektu Vlak Lemkin je společnost ČD CARGO, a.s. Partnerem projektu je společnost České dráhy, a.s.
Expozice a vzdělávací programy Vlaku Lemkin
Hlavní součástí osvětově-vzdělávací nabídky Vlaku Lemkin je audiovizuální program
(expozice) k historii a prevenci genocidního násilí.
Multimediální program ve vagonech Vlaku Lemkin v roce 2025 mimo jiné představuje životní osudy Rafaela Lemkina, autora pojmu genocida, příběh Aurory Mardiganian, přeživší arménské genocidy a hlavní postavy němého filmu Ravished Armenia, vůbec prvního filmu o genocidním násilí v dějinách kinematografie, stručnou historii stalinského hladomoru na Ukrajině ve 30. letech 20. století, krátký film „Hlasy z nenávratna“ natočený v roce 2024 v prostorách terezínského ghetta k připomínce 80 let od likvidace terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince a fotografie renomovaného fotografa Antonína Kratochvíla ze Rwandy z roku 1994, kdy v této středoafrické zemi došlo ke genocidě až 800 tisíc mužů, žen a dětí menšinové etnické skupiny Tutsiů.
Expozice vychází z dlouholeté badatelské, pedagogické a výstavní činnosti Centra studií genocid Terezín a je založena na audiovizuálních programech vytvořených speciálně pro projekt Vlaku Lemkin.
Výtvarné zpracování vagonů Vlaku Lemkin je každoročně dílem výtvarníka a scénografa Milana Davida, který byl také scénografem divadelního vagonu Vlaku Lustig v roce 2012.

Vzdělávací program
Vzdělávací program ve Vlaku Lemkin je určen žákům a žákyním 8. a 9. tříd základních škol a žákům a žákyním středních škol. Ve speciálně upravených služebních vagonech se žáci prostřednictvím multimediálního videoprogramu a následné diskusi se školiteli dozvědí:
- Co je genocida a proč lidé v minulosti páchali a v současnosti stále páchají masové násilí
- Kdo byl autor pojmu genocida a jaké byly jeho osobní motivy
- Jaké byly hlavní příčiny a důsledky nejvýznamnějších genocid 20. století
- Jak lze genocidám zabránit prostřednictvím mezinárodního práva
Pro objednání návštěvy školních skupin v pracovní dny mezi 8:00 a 15:00 nás kontaktujte na lemkin@studiagenocid.cz nebo čísle 773 937 864. Vstup do multimediální expozice i na další aktivity projektu Vlak Lemkin je zdarma.
Vzdělávací programy Vlaku Lemkin vycházejí z koncepce a metodik Centra studií genocid Terezín (např. vzdělávací program podpořený MŠMT „Terezín v kontextu evropských dějin“) a dlouhodobých zkušeností s občanským vzděláváním v rámci projektu Vlaku Lustig v letech 2013 – 2016. Vzdělávací program během pěti tras v letech 2023 – 2025 absolvovalo 7 700 žáků ze základních a středních škol nejrůznějších zaměření.

Vlak Lemkin v letech 2023 – 2025
Zahájení projektu se uskutečnilo 24. dubna 2023, v den připomínky obětí arménské genocidy. Místem zahájení projektu bylo Masarykovo nádraží v Praze, odkud byl během druhé světové války v roce 1941 vypraven první transport Židů do terezínského tranzitního tábora. Zahájení se zúčastnil ministr dopravy ČR Martin Kupka, členové diplomatických sborů (Arménie, Izrael, Ukrajina, Polsko, Nizozemsko a další), zástupci hlavních partnerů
a partnerů projektu, odborné a široké veřejnosti.
Vlak Lemkin od roku 2023 během pěti tras navštívil celkem 29 měst ve všech 14 krajích České republiky. Multimediální program (expozici) zhlédlo zdarma 23 000 občanů České republiky všech generací, z toho 7 700 žáků základních a středních škol všech zaměření. Projekt přispěl k prevenci projevů rasismu, intolerance, genocidních ideologií a dalších
forem politického násilí a podpořil tak závazky České republiky vyplývající z Ústavy ČR,
z Listiny základních práv a svobod a z mezinárodních úmluv, které Česká republika v minulosti ratifikovala (zejména Všeobecná deklarace lidských práv a Úmluva o zabránění a trestání zločinu genocidy).

Některé reakce pedagogů k návštěvě Vlaku Lemkin v roce 2023
Pedagog Michal Návara ze Základní školy Victoria School v Klánovicích: „Jako pedagog oceňuji nevšední prostředí, které samo o sobě, na rozdíl od muzeí či tradičních expozic, žáky velmi zaujalo.“
Pedagožka Pavlína Naegele ze Základní školy Victoria School v Klánovicích: „Líbilo se mi
zejména umělecké ztvárnění interiérů vagónů. Žáky zaujalo prolínání namalovaných siluet
s audiovizuální prezentací. Působilo to jako pohled do minulosti. Návštěva ve Vlaku Lemkin byla podnětem pro další výuku o genocidě Arménů a genocidě ve Rwandě.“
Pedagožka Jana Žďárská, Obchodní akademie a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky v Ústí nad Labem: „Se studenty jsme o návštěvě vlaku debatovali v rámci hodiny společenskovědního semináře. Využila jsem toto téma i v rámci mediální gramotnosti a debatě o zdrojích informací. Musím říct, že díky návštěvě Vlaku Lemkin to byly velmi dobré hodiny.“
Pavel Martinovský, předseda Asociace učitelů dějepisu ČR, a pedagog ZŠ Vratislavova, Praha 2: „Vždy je dobré, když žáci mohou chápat látku více smysly. A jak mi někteří druhý den potvrdili, během projekce se ve vlaku cítili divně. Možná proto si mnohé, co slyšeli a viděli, budou pamatovat.“
Z webové aktuality Střední průmyslové školy Trutnov: „Tento týden jsme navštívili se studenty 3. a 4. ročníku oborů Strojírenství – počítačová grafika a Slaboproudá technika Vlak Lemkin, jehož cílem je prostřednictvím mementa genocidních akcí v minulosti zabránit všudypřítomné vzrůstající nenávisti a násilí ve společnosti současné. Po zhlédnutí audiovizuální prezentaci o životě a díle Rafaela Lemkina nám Šimon Krbec z Centra studií Genocid v Terezíně poskytl poutavý tematický výklad a pomohl nám tak se v získaných poznatcích zorientovat a uvědomit si, že masové násilí není záležitostí pouze dávné minulosti, nýbrž že je nebezpečně aktuální. Studenti vedle toho, že ocenili autentické prostředí vlakových vagonů, někteří byli dokonce ve vagonu tak namačkaní, že si tísnivou atmosféru zažili na vlastní kůži, kvitovali i právě závěrečné shrnutí a diskuzi umocněnou perfektní znalostí a odborností pana Krbce.“
Z webové aktuality Základní školy Stříbrnická v Ústí nad Labem: „Ve čtyřech speciálně upravených nákladních vagónech žáci zhlédli video přibližující neobyčejný životní příběh Rafaela Lemkina. Dozvěděli se také o motivech a okolnostech, které ho vedly k zavedení pojmu genocida. Tedy o hromadném vyvražďování Arménů v Osmanské říši za 1. světové války a masivním likvidování Židů nacisty za 2. světové války. Po projekci následovala inspirativní a poučná diskuze, která žákům umožnila lépe porozumět významu a důležitosti lidských práv.“
Z webové aktuality Městského gymnázia Úpice: „Smysl projektu Vlak Lemkin byl naplněn – poukázal na podoby růstu nenávisti a násilí ve společnosti s cílem prevence genocidního násilí. Hluboce jsme si uvědomili, jak právě i dnes je toto téma aktuální…“
Z webové aktuality Střední školy hotelnictví, řemesel a gastronomie, Trutnov, Ing. Štěpánka Tryznová, pedagožka: „Věřím, že tento projekt přispěl k uvědomění si zrůdnosti politických a vojenských režimů, jejichž cílem jsou útoky proti národnostním, náboženským či názorovým skupinám, jejich eliminace a ničení jejich osobních, kulturních a hospodářských hodnot.“
Markéta Břustková, ZŠ Kunovice Červená cesta: „Jméno Lemkin žáci 9. třídy ZŠ Kunovice Červená cesta slyšeli poprvé. Projekt s názvem Vlak Lemkin považuji za úžasný a zdařilý počin. Je důležité, aby se žáci, ve stroze a velmi působivě vybavených vagonech, seznámili s osobností Rafaela Lemkina a poté s genocidou 20. století. Absolutně vhodné a zároveň působivé je prostředí historických vagonů, kde si děti uvědomí zrůdnosti, kterých je lidstvo schopno. Velmi působivý je film Hlasy z nenávratna, ve kterém mladí lidé – vlastně skoro vrstevníci – přibližují vhodným a citlivým způsobem hrůzy terezínského ghetta.“
Lukáš Hoza, Střední odborná škola ochrany a majetku Zlín: „Projekt hodnotím pozitivně, především díky autenticitě prostředí, ve kterém se informace předávaly. Zobrazená videa v rozumné míře shrnula problematiku daného tématu, žáky zaujala a připravila na podnětnou diskuzi. Oceňuji přehlednost a časovou osu genocid od počátku 20. století až po současnost, včetně možností, jak genocidám předejít.“
Miroslava Hortová, Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové
zkoušky Břeclav: „Žáci tercie měli jedinečnou příležitost navštívit putovní expozici Vlak Lemkin, která připomíná oběti genocidy a odkaz Rafaela Lemkina, muže, který tento pojem poprvé definoval. Prostřednictvím multimediálních instalací se studenti seznámili s historickými událostmi, které formovaly světové dějiny, a měli možnost zamyslet se nad důležitostí ochrany lidských práv a prevence nenávisti. Tato výjimečná vzdělávací zkušenost nám všem připomněla, jak důležité je nezapomínat na minulost, abychom ji neopakovali.“
Sylvie Píšková, Katolická základní škola v Uherském Brodě: „Pro naše žáky, a pro mladou generaci vůbec, jsou podobné programy nezbytné. Je potřeba neustále mladým vštěpovat a opakovat, že nikdo nemá právo nakládat libovolně s životy druhých jen proto, že se neshodují s naší vírou, naší barvou pleti či naším etnikem.“
Zora Jelínková, pedagožka gymnázia a základní školy Hello Ostrava pro Českou televizi: „Program Vlaku Lemkin ve mně vyvolává hodně silné dojmy, je to věc, kterou nerada prezentuji svým studentům, ale je to nutné, protože potřebujeme vědět, co se dělo, abychom se poučili do budoucna.“
SOU Pardubice, aktualita na síti Instagram
„Exkurze byla především připomenutím hrůzných událostí, vzpomínek, které se staly v minulosti a žáci si mohli uvědomit, že na tyto skutečnosti se nesmí nikdy zapomenout.“
Šimon Macháček, student Matičního gymnázia v Ostravě pro Českou televizi
„Filmy ve Vlaku Lemkin mají velkou vzdělávací hodnotu a myslím si, že i úplného laika dokáží nějakým způsobem obohatit.“
Antonín Budín, student Matičního gymnázia v Ostravě pro Českou televizi
„Žijeme v době, kdy se spousta těchto aktů vyvrací a popírá, myslím si, že většina lidí se domnívá, že je s tímto tématem seznámená, nicméně je popírají, nebo netuší že tam jsou určité detaily, které úplně změní způsob, jak se k nim člověk staví.“
Z webové aktuality ZŠ Zeyerova, Olomouc
„V jednotlivých vagonech Vlaku Lemkin se žáci postupně seznamovali s historií genocidního násilí ve 20. století, včetně nejvýznamnějších událostí, které formovaly mezinárodní právo a lidskoprávní pojednání. Pomocí krátkých videí a dobových fotografií se mohli ponořit do příběhů obětí i těch, kteří se snažili genocidám zabránit. Velkým přínosem byla přítomnost průvodce, který dokázal žáky poutavě vtáhnout do historického kontextu a podněcoval jejich zájem o téma. Diskuse, které během výstavy vznikaly, svědčily o zamyšlení nad otázkami lidských práv, spravedlnosti a odpovědnosti. Výstava byla nejen vzdělávací, ale i silně emotivní zkušeností, která žákům pomohla lépe pochopit význam prevence genocidy.“
Komunikační a informační aktivity Vlaku Lemkin
Komunikační a informační aktivity projektu Vlaku Lemkin jsou zaměřeny na na vysvětlení tématu prevence genocid a masového násilí a významu mezinárodního práva jako hlavního nástroje prevence (osvětový charakter komunikace).
Dalším cílem komunikace je zvýšit povědomí o samotném projektu Vlaku Lemkin, a to jak na národní, tak regionální úrovni. V letech 2023 a 2025 je partnerem mediální komunikace společnost PEPR Consulting. Vzhledem k hlavnímu sdělení projektu – prevence genocidního a masového násilí – je cílovou skupinou široká veřejnost. Komunikace probíhá prostřednictvím elektronických i tištěných médiích, televizních a rozhlasových stanic (celostátní i regionální úroveň) a ve spolupráci se společností RAILREKLAM prostřednictvím reklamní kampaně na vybraných železničních stanicích v ČR.








